Part 9: Practicalmates (LI)






Gambar tiada kekualitian. padahal Afiqah dah pakai Iphone dia kot. ergh. kenangan
ni woi. 

Assalamualaikum. macam tak sedar. now dah masuk minggu kesebelas. fuh sangat
pejam celik pejam celik sungguh. another nine weeks left. 

Sekarang. aku memang dah boleh adapt dengan suasana office. aku rasa macam nak
terus kerja je. takmo study dah. sebab dekat sini aku lagi banyak belajar daripada
dekat Poli just teori je. 

Cis. aku gurau. dulik?

Selain buat kerja. aku juga dah pandai jadi kaki lepak. alah buat kerja sejam, lepak
aku peruntukkan selama lima minit je pun. tapi aku takut gak kekadang kak miera buat
spotcheck tetiba dekat opis bawah. terberak aku dekat situ. ehhhh?


Ini semua kenangan yang aku akan selit dalam kotak memori. bila aku tua nanti,
aku belek semula blog ni. itu pun kalau blog ni masih lagi wujud. 

Walaupun aku kenal dorang baru lagi. tapi macam dah kenal lama kot. macam dah
rapat. ha-ha-ha ayat cliche kan?

Part paling best semua sporting. semua gila. gila mereka, aku je tahu kahkahkah.
awalnya aku sorang bawah Amiera Ghazzaly then dari aku mula beranak ke Yana
kemudian Asyraf then Kak Aisyah. berkemajuan dengan pesat sekali.

Gambar ni pun aku boleh buat jadi bahan bukti aku ada pengalaman kerja bila nak
apply kerja nanti hahaha. selain surat sokongan, gambar sokongan pun boleh kot. ehh?

By next week. 21hb kalau tak silap lecturer akan datang pantau dekat ofis. aku tak
cuak pun sebab dah siapkan apa dia nak tengok bila datang pantau nanti. yang jenis
poyo nak cuak tu sebab tak siap apa semua. itu baru boleh nak cuak segala. kihkih.

Si tua Ashraf. bila gegerls nak gosip sikit, dia sibuk nak menempel. lepas tu biasa lah
orang tua nak bebel tak tentu pasal cakap orang lagho apa semua hei aku lempang
engko kang saje je. dah lah ayat tu nyekik je kekadang. ahaks.


Satu masa. bila engko dapat grab peluang berharga macam ni, hargai peluang tu 
sepanjang tempoh latihan engko. engko akan rasa lain bila jumpa kawan satu ofis
yang gila sama dengan engko lunch sesama. fuyo je aku mampu bilang.

Aku tak nafikan. suasana ofis dengan suasana bila engko dekat kolej tak akan sama sebab
dekat ofis segala benda yang engko belajar softskill dulu kena praktik kan. kena
protokal bila jawab telefon ofis. kena tatatertib layan klien datang ofis.

Protocol everywhere. formal anytime.

Jujur. kalau boleh pilih, aku prefer suasana Poli sebab boleh terkangkang terkoyak suka
hati. engko nak bising lantak engko lah. tapi suasana ofis totally vice versa.

Macam aku. kemahiran softskill yang aku belajar last sem banyak kepada aku bercakap
sorang dengan resit-resit je lah. kadang aku bosan, aku borak dengan bank statement
company klien yang macam apa entah tak tersusun nya. marohnya mak rasa ni.

Nasib baik Kak Lily pandai gak nak bergurau senda. tak ada lah stress buat kerja.

Tapi tak boleh tipu gak. waktu ni engko akan banyak belajar. engko akan banyak kena
marah walaupun benda tu bukan dari bidang engko. kadang guider engko akan suruh
buat benda yang engko jarang buat then bila dia cakap contohnya,

"Ain, tolong fotostat laporan kewangan 2010 dengan 2011 dekat file audit bla bla bla.."

Dengan sekali lalu je. yang paling awkward nya laporan kewangan 2010 dengan 2011
tu bukan ada satu copy je. banyak copy kot dalam file tu. serius talk memang
terpinga tumbuh lalat atas kepala engko. serius kabo.

Aku selalu gak kena marah. marah sebab buat benda yang aku tak tahu dan bukan
dari bidang aku dan aku tak faham. sentap tu sentap la jugak. woi sapa tak sentap woi
walaupun engko deny kan rasa engko tu berpuluh kali. entah kenapa aku senang
terpujuk sekarang. 

Dah 20 tahun kan. senang je nak pujuk. aku ulang statement ni banyak kali.

"Ain. ingat tau. kalau nak berjaya, memang selalu kena marah pun. kak renne stress
tu. dia buat audit kan".

Sapa tak stress woi buat audit. aku tengok pun berpinar mata. so aku cuba letakkan
diri aku dekat tempat kak renne. apa lah sangat kena marah, kalau tak kena marah
sampai bila-bila pun aku tak akan belajar. aku akan berada pada takat tu je. nothing.

Jenis aku. waktu kena marah lah, aku akan belajar. aku belajar dari situ. so kadang
aku nak cakap terima kasih dekat orang yang selalu marah aku dulu. dulu kalau kena
marah nak caci maki apa semua. sangat childish waktu tu.

Bila kena marah tu kekadang ada gak setan berkerumun kejap dekat telinga. hasut
sana hasut sini. suruh buat bodoh hahaha sangat setan ye.

Secara logiknya. orang yang berjaya memang selalu kena marah. orang yang bajet dia
pandai semua ni ilmu dia takat tu je. tak ada perkembangan. kemajuan meleset. ehhh?


Kalau boleh. aku nak suruh Poli lanjut kan tempoh latihan ni ha-ha-ha. tak puas rasa
lima bulan je walaupun bukan habis lagi pun. aku rasa worghh bestnya kerja!

Jangan mimpi. orang lain punya nak cepat habis.

Alhamdulillah. banyak pengalaman aku grab. makin banyak aku buat salah, makin cepat
aku belajar. pengalaman ni serius berharga nak mati ah aku rasa. 

Banyak 'benda' sokongan bila aku keluar nak apply kerja suatu hari nanti.
Sijil certificate LCCI waktu form five. Sijil Certificate UBS waktu sem tiga. surat
sokongan dari firma. surat sokongan dari Poli. tu pun dah cukup aku nak kelek pergi
apply kerja nanti. kihkih.

Lepas ni. lagi dua sem. cepat sikit boleh? tak sabaq.

Assalamualaikum.



Thanks for reading sayang ! I LOVE YOU laaa :)