Terapi diri.




Sedangkan aku boleh bersabar menanti seseorang dalam bertahun-tahun. tak akan lah
aku tak boleh nak bersabar berhadapan dengan seseorang yang sedang membenci 
aku dalam diam.

Gali segala lubang dan pungut segala buruk dan salah aku. kait silap aku dan tunjuk
pada manusia yang aku seorang pesalah keji. biar aku jalan menunduk.

Orang yang lama kenal baik buruk aku. akan nilai dan fikir dua tiga kali kalau ada yang
susun warkah jijik aku pada mereka apatah lagi yang kenal tak cukup seminit.

"Buat salah itu memang teruk. tetapi orang yang mencari kesalahan orang lain itu lebih teruk".

Kadang-kadang bila kita rasa terlalu handal dalam banyak hal sehingga kita alpa salah
dalam diri yang konklusinya kita salahkan orang lain semata untuk merangkak secara
sepi dalam diri supaya salah yang nyata orang tak kelihatan.

Bagus. sandiwara diterima tanpa perlu double-check.

Jalan jangan mendabik dada sambil memandang ke langit jika diri hanya hamba yang masih
berpijak di tanah pinjaman. 

Kelak tersungkur, tanah juga kita cumbu. bukan langit atau dada.

Jenis aku mudah. selagi aku boleh peram rasa resah busuk ini sendirian. aku akan bekukan.
paling teruk aku akan menangis kemudian melawak kembali. aku tak akan berlagu
di telinga orang dan cerita itu ini.

Melainkan orang lain itu sendiri yang alert dengan situasi aku. itu aku.

Senyum. pandang hadapan dan terus melangkah dengan tenang. hidup rasa terlalu bodoh
jika asyik nak menyesal apa yang sudah terjadi. lagi bodoh jika terlalu obses hendak masuk
dalam jalan cerita orang lain. maaf kata. 

"Orang tak akan duduk senang selagi orang yang hebat dimatanya hidup dengan sempurna".



Thanks for reading sayang ! I LOVE YOU laaa :)