bila berkawan, jangan berlebihan.



Betul lah orang cakap. kalau mata kiri belah atas bergetar-getar maknanya kita nak
menangis. dan itu yang aku alami sekarang. aku sangka aku nak menangis sebab
hal yang rumit. tapi cuma untuk hal yang remeh. semua ini berpunca dari seorang kawan.

ya kawan.

patut lah tiga hari ini mata aku asyik terkebil-kebil saje, rupanya ini tandanya.
jujur aku kata. aku sebak. aku terasa hati. selama aku kawan dengan kau selama
enam bulan ini, acapkali aku makan hati. makan dalam. tercarik jiwa.
kata-kata kau, semua aku buat seperti angin lalu. 

sejak aku daftar ke poli, aku dah tekad dalam diri. aku nak jadi kental. aku tak nak
kuat sensitif. aku nak buat hati aku sekeras kerikil walaupun orang keluarkan kata-kata
yang kurang menyenangkan walau pada hakikatnya hati aku mudah tersentuh.
aku nak jadikan zaman sekolah dulu sebagai titik noktah supaya aku boleh jadi
kuat bila dah jumpa bermacam ragam manusia di sini.

cakap lepas, jadi makanan kau setiap hari. kadang-kadang cara percakapan dan
cara kau berfikir tak menggambarkan kau berada di Politeknik sekarang ini. tapi
aku simpan. sebab bagi aku, kau cuma bergurau. dan dengan kau saje aku selesa
nak cakap apa kejadah harem melalut pun. 

tapi sampai satu saat, gurauan kau melampau. kata-kata kau merobek hati aku
satu per satu. aku boleh tahan selama manapun. tapi bila hati aku mula terusik
dengan setiap perbuatan kau, air mata aku yang akan berkata-kata. mata mula
berair. aku ingat hati aku dah kuat rupanya masih lembut.

kalau aku boleh jaga hati kau, kenapa kau susah nak jaga hati aku? aku sedaya-upaya
bertapis bila bercakap, tapi kau serba mak nenek cakap ikut sedap mulut kau.
ini baru kawan. bukan sahabat.

memang dari dulu aku suka sangat jaga hati kawan, tapi tak ada orang pun berusaha
nak jaga hati aku macam mana aku jaga hati kawan. senang take advantages.
seriusli, aku suka. terima kasih kawan.

benda tu sebenarnya remeh tapi bila kau perbesarkan, kau yang nampak bodoh.
mula tak bertegur sapa. mula bermasam muka. padahal satu group assignment.
boleh terangkan dekat aku macam mana nak handle perangai jelek kau yang satu ini tak?

selama enam bulan, aku boleh tahan segala macam gurauan buruk kau tu. tapi
hari ini. ya hari ini. aku gagal! aku betul-betul gagal! aku gagal nak pujuk hati aku
supaya jangan ambik hati. sebab mata aku lebih cepat menggambarkan apa yang
aku rasa saat itu. tiba-tiba terasa sebak di dalam. dah lama tak rasa perasaan ini.
pedihnya, Ya Allah.

dulu aku pernah terasa disebabkan perbuatan kau, tapi esoknya aku mengalah
sebab aku rasa tak ada kesudahannya. aku buat bodoh. aku buat seperti biasa.

tapi kali ini aku terasa dengan kata dan perbuatan kau, aku tak kan jadi bodoh lagi.
aku tak akan buat biasa lagi. selagi aku buat bodoh, selagi itu kau akan 
memperbodohkan aku dengan gurauan bodoh kau itu. jadi biar lah kau dengan
cara kau selama mana kau nak macam tu. kau boleh hidup sendiri kan, go on.

memang aku salah dan aku dah akui kesalahan aku dan aku sendiri nak ganti kan
balik apa yang hilang itu, tapi kau still dengan keras kepala kau tu. jadi pergi
hantuk kepala kau dekat dinding sana, nak tengok kuat ke tak.
kenapa aku selalu tersalah pilih kawan yang akhirnya cuma merosakkan perasaan
aku sekeping-sekeping.

orang yang banyak gelak dengan kita lah, orang yang selalu menyakitkan hati kita
dalam diam. ya. aku percaya kata-kata ini.

terima kasih kawan. buat aku rasa seperti ini. dah lama aku rindu perasaan ini
akhirnya kau timbulkan balik dengan perangai kau yang tak semengah itu.
terima kasih sekali lagi. 





Thanks for reading sayang ! I LOVE YOU laaa :)